#SOMEVAPAA - 5 vinkkiä miten vähentää sosiaalisen median käyttöä

Onko sulla joskus sellainen olo, että aikaa ei ole riittävästi? Löytyykö sulta aikaa sulle tärkeille asioille kuten perheelle, ystäville, urheilulle, terveelliselle syömiselle, kehonhuollolle, nukkumiselle tai ylipäätään sun omalle elämälle ja sun omille unelmille ja tavoitteille? Ehditkö olla läsnä sun elämässä tässä hetkessä?

Videolla jaan sulle mun oman oivalluksen hetken vuoden takaiselta Balin reissulta, jolloin pakon sanelemana mun tuli vähennettyä sosiaalisen median käyttöä ja miten se toi mun elämään lisää aikaa. Tuo oivallus sai aikaan sen, että halusin saada tuon löytämäni ajan myös mun arkeen vähentämällä sitä puhelimen tuijotusta. No eihän se ihan niin helppoa sitten ollutkaan. :D

Viime marraskuussa sitten päätin aloittaa pitämään #somevapaa päivän kerran viikossa. Ja siitä olen pitänyt kiinni! Välillä olen pitänyt somettoman päivän useampananikin päivänä putkeen. Aikaa on tullut yllättävänkin paljon lisää ja myös uusia oivalluksia ja havaintoja siitä omasta puhelimen käytöstä, joka saattaa välillä kyllä lähteä aika komeasti lapasesta. Ootko sä koskaan kokeillut sometonta päivää tai jopa viikkoa?

Videolla jaan sulle myös mitä somevapaa on mulle muuta antanut ja mitkä on mun 5 vinkkiä sulle siihen, miten muuten voisit kokeilla vähentää kännykän käyttöä, jos siis olet siihen tyytymätön ja kaipaat muutosta. Jos olet tyytyväinen omaan kännykän käyttöösi niin ihan mahtavaa! Iso peukku!

Kokeilemalla selviää mitä #somevapaa voi sun elämään tuoda. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan sometonta päivää edes silloin tällöin. Ja he sitten kun kokeilet niin kerro siitä ja käytä hastagia #somevapaa niin mä löydän sut tuolta sosiaalisesta mediasta, silloin kun mä EN ole somevapaalla. :D

Kiitos, että luit tänne asti. Ihanaa päivän jatkoa just sulle!

<3: Heidi

PS. Videon lopusta löytyy myös pari “behind the scenes” otosta jos haluat hymyn huulillesi! ;)

Miten #somevapaa toimii?

  1. Ilmoita lähipiirillesi viettäväsi somevapaata päivää, jotta he eivät huolestu kun et esimerkiski vastaa viesteihin.

  2. Laita ruutulukko/käyttötauko päälle puhelimessasi valitsemillesi sovelluksille esim. itse laitan facebookin, instagramin, linkedinin, whatsappin, messengerin ja mailin. Listaan voisi ihan hyvin lisätä myös youtuben, netflixin kuin yleareenankin. Vink, vink.

  3. That’s it!

Lyhyesti vielä 5 vinkkiä siihen miten vähentää kännykän käyttöä

  1. Laita “Älä häiritse”- tila tai ruutulukko/käyttötauko päälle.

  2. Jätä kännykkä toiseen huoneeseen.

  3. Ajasta kännykän käyttöaikasi.

  4. Käytä sovelluksia vain tietokoneella.

  5. Laita kaikkien sovellusten ilmoitukset pois päältä.