5 vinkkiä sosiaaliseen väsymiseen

Joku aika sitten kyselin Instagramin puolella stoorissani, että onko minulla hengenheimolaisia, joita vaivaa välillä sellainen kuin sosiaalinen väsyminen. Ja kyllä, en ole tämän asian kanssa yksin. Entäs sinä? Tunnistatko itsessäsi tällaista piirrettä, että sosiaaliset tilanteet väsyttävät sinua aikaajoin? Jos vastasit kyllä, niin jatkahan lukemista.

Nuorempana huomasin jo tämän piirteen itsessäni, sillä saatoin väsähtää paljon ennen muita esimerkiksi shoppailureissuilla tai isoissa tapahtumissa kuten festareilla. Monesti sainkin kovan päänsäryn sen jälkeen kun olin ollut jossain tällaisessa tilanteessa. Pahimpia tilanteita itselleni oli nuorempana alennusmyynnit, ruuhakinen verryttelyallas uintikilpailuissa, festarit ja toritapahtumat. Koin myös monesti huonoa omaatuntoa jos jouduin kieltäytymään juhlista siitä syystä, että en vain yksinkertaisesti jaksanut. Nuorempana useini silti lähdin juhliin ihan vain siitä syystä, että en kokisi itseäni ulkopuoliseksi. 

Ollessani liikuntakeskuksessa töissä muutama vuosi sitten, minulla saattoi olla 4-6 PT-asiakasta putkeen ilman mitään pitempiä taukoja ja se oli minulle ihan liikaa. Nykyään jo tunnistan ja hyväksyn tämän piirteeni itsessäni ja pystyn näin määrittämään omat työpäiväni paremmin kuin esimerkiksi 5 vuotta sitten. Onneksi olen nykyään yrittäjä! :)

Vasta tässä parin vuoden sisällä olen oikeasti hyväksynyt tämän piirteen itsessäni ja onneksi olen myös löytänyt elämääni saman piirteen omaavia ihmisiä. On helpompi hyväksyä oma erilaisuutensa, kun huomaa että ei ole kuitenkaan yskin sen asian kanssa. Näitä piirteitä taitaa esiintyä varsinkin erityisherkillä ihmisillä, taidan siis olla hieman sellainen. Itse olen oppinut elämään tämän piirteeni kanssa tässä vuosien saatossa ja olenkin löytänyt muutaman keinon, jolla pidän huolen omasta jaksamisestani sosiaalisissa tilanteissa ja niiden jälkeen. 

Se minun täytyy vielä sanoa, että vaikka koenkin väsyväni sosiaalisissa tilanteissa, niin silti rakastan niitä! Ihmissuhteet ovat minulle yksi arvokkaimmista asioista täällä maailmassa. Rakastan tutustua uusiin ihmisiin, auttaa ja kuunnella. Teen työkseni mm. henkilökohtaista valmennusta, ohjaan ryhmäliikuntaa ja muutenkin tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Minussa on kuitenkin myös se toinen puoli, joka rakastaa olla yksin omissa oloissani ja ottamatta mitään aktiivista kontaktia kehenkään. Eli sinussakin voi olla molempia piirteitä, kumpikaan ei sulje toista pois. 

Tasapainoilu näiden kahden välillä ei ole aina helppoa, mutta ei se elämä aina niin helppoa muutenkaan ole. Matkan  varrella kuitenkin oppii koko ajan uutta niin itsestään kuin muista ihmisistä.  Ja se sosiaalisissa tilanteissa onkin parasta, se että aina on mahdollisuus oppia jotain uutta toisilta ihmisiltä. Aina. Ihan aina. 

Vieläkö olet mukana? Hyvä. Nyt jaan sinulle ne otsikossa lupaamani 5 vinkkiä siihen, miten voit opetella elämään tämän piirteesi kanssa. Ensimmäistä näistä vinkkeistä voi vaikka alkuun harjoitella esimerkiksi autoruuhkissa. Nimittäin autoruuhkat ja haastavat ajo-olosuhteet ovat opettaneet ainakin itselleni kiireettömyyttä, rauhallisuutta ja tietynlaista itsehillintää. On minullakin vielä haasteita, varsinkin yllättävät tilanteet kuten esimerkiksi jos olen menossa kauppaan ja yhtäkkiä siellä onkin vaikka avajaiset käynnissä, niin ensi reaktioni on ahdistus. Tekee mieli kääntyä samantien takaisin ja jättää menemättä koko kauppaan, ja joskus näin teenkin. Mutta jos tiedän tämän etukäteen ja olen päättänyt silti mennä kauppaan, niin tämä ei tuota ongelmaa, koska olen jo valmistautunut henkisesti siihen, että paikalla on varmasti paljon porukkaa. Saatteko kiinni mitä tarkoitan? :D 

Toivottavasti näistä vinkeistä saat itsellesi jotain uutta!


5 vinkkiä elää sosiaalisen väsymisen kanssa

  1. Kun menet johonkin ihmispaljouteen kuten alennusmyynteihin, urheilutapahtumaan, torille tai klo 16 autoruuhkaan, niin keskity hengittämiseen ja ympäristön tarkkailuun. Ole läsnä hetkessä ja hengittele syvään ja rauhallisesti muutaman kerran. 

  2. Ota joka päivä hetki itselle. Ulkoile, lue, ole hiljaisuudessa, pidä kiinni vessa/suihku rauhastasi. Katsele maisemia, lapsiasi, lemmikkiäsi, puolisoasi, ole läsnä. Nämä pienet hetket lataavat akkujasi ja pitävät huolta sinun jaksamisestasi.

  3. Pidä viikottain 1 vapaapäivä sosiaalisista tilanteista. Silloin ei tarvitse vastata puhelimeen eikä viesteihin, olla somessa tms. Toisille meistä voi riittää päivän sijasta vain tuntikin. 

  4. Jos sinulla on useampia sosiaalisia menoja/tilanteita tulossa putkeen, niin suunnittele jo etukäteen näiden perään itsellesi useampi päivä jolloin voit olla rauhassa, lähde vaikka reissuun tai mökille.

  5. Kerro läheisille että tarvitset yksinoloa ja hiljaisuutta, silloin he ymmärtävät sinua paremmin, eivätkä esimerkiksi suutu/pahastu jos et kaikkiin juhliin lähde mukaan tai lähdet aikaisemmin pois niistä. Rehellisyys ja avoimuus tässäkin asiassa on hyvä juttu. 

EXTRAVINKKI!

Valitse sinulle tärkeimmät sosiaaliset tapahtumat ja tilanteet ja jätä surutta pois ne, jotka eivät ole sinulle tai läheisimmillesi niin tärkeimpiä. Esimerkiksi oman lapsesi kevätjuhla tai kummilapsesi ristiäiset ovat varmasti sellaisia tapahtumia, joihin haluat varmasti mennä. Ehkä voit jättää välistä puolisosi lapsuuden ystävän serkun häät tai puolituttusi järjestämät pikkujoulut. 


On hyvä myös muistaa vielä se, että olemme todellakin erilaisia. Toiset meistä taas saattavat ladata akkujaan nimenomaan tällaisissa sosiaalisissa tilanteissa, juhlissa, konserteissa ym.  ja se on täysin ok. Toiset meistä taas ovat vieläkin herkempiä niin että jo tavallinen kaupassa käynti on riittävästi sosiaalista kanssakäymistä yhdelle päivälle. Me olemme niin erilaisia. Ja se on rikkaus. Ei tämä maailma muuten pyörisi, jos olisimme kaikki samanlaisia. Jos kaikki olisivat kuin minä tai sinä niin eihän siitä mitään tulisi vai mitä sanot? 

Lopuksi vielä muista! Silloin kun sinulla on energiaa ja hyvä olla, silloin voit jakaa sitä myös eteenpäin, niille sinun elämäsi tärkeimmille ihmisille. Eli pidä huolta omasta jaksamisestasi. Kukaan muu ei sitä tee. Ja muista sinä olet hyvä juuri tuollaisena kuin olet. 💗 

-Heidi

PHOTO-2019-05-30-19-36-51.jpg