Lisää virtaa työpäivään

Tuntuuko sinusta joskus siltä, että puhti loppuu kesken työpäivän? Kahvikaan ei enää auta, ajatus ei kulje, mutta työpäivää olisi kuitenkin vielä jäljellä. Mistä lisää virtaa? Mielekkäästä liikunnasta sitä ainakin saa. 

Töissä vietämme aikaa n. 8 tuntia vuorokaudesta, joskus jopa enemmänkin. Pitkä aika, erityisesti istumatyöläiselle. Miten olisi, jos ihan vain vähän liikuttaisit kehoasi tänään työpäivän aikana? Aina sen päivän liikunnan ei tarvitse tarkoittaa tunnin juoksulenkkiä tai salitreeniä töiden jälkeen, vaan joskus riittää vähempikin. Kaikki liike on hyväksi.Voit kokeilla jotain vaikka seuraavista:

  1. Venyttele takareidet, lonkankoukistajat ja pakarat kahvitauolla
  2. Käytä työpaikkasi kauimmaista WC:tä
  3. Nostele jalkojasi suoriksi polvien tasolle samalla kun kirjoitat sähköpostia
  4. Kävele samalla kun puhut puhelimeen
  5. Pitäkää palaveri seisten ja menkää kyykkyyn ainakun haluatte puheenvuoron
  6. Pysäköi auto kauemmaksi työpaikastasi – hölkkää tai juokse loppumatka
  7. Käytä portaita hissin sijaan
  8. Tee haara-perushyppyjä tai nouse päkiöille ruokajonossa
  9. Mene sopimaan työasiat kasvokkain työtoverisi kanssa sähköpostin sijasta
  10. Kun radiosta tulee hyvä kappale – tanssi, hypi tai nyrkkeile
  11. Kun kaipaat tuumaustaukoa, käy happihyppelyllä pihalla
  12. Järjestäkää 5 min taukojumppa aamupäivällä ja iltapäivällä, vaihtakaa vetäjää vuorotellen

Minun lempitaukojumppani on syväkyykky. Eli jos esimerkiksi työskentelen koneella, laitan sen hetkeksi lattialle ja jatkon töitä kyykyssä. Avaa mukavasti lonkkia ja venyttää selkää, ainakin minulle. Toinen on happihyppely. Eli jätän työt hetkeksi kesken ja käyn kävelemässä ulkona 5-20 minuuttia. Mieli ja keho kiittää! Kokeilehan sinäkin! 

<3: Heidi