Kiitollinen sinusta

Kiitollisuus. Mitä se tarkoittaa? Kiitollisuus tarkoittaa sitä, että kiinnität huomiota elämäsi niihin asioihin joista olet kiitollinen, asioihin jotka ovat elämässäsi hyvin sen sijaan, että kiinnittäisit huomiota ainoastaan niihin asioihin elämässäsi, joihin et ole tyytyväinen.

Kiitollisuus on positiivista ajattelua ja positiivisuus lisää onnellisuutta. Me teemme joka hetki valintoja, valinnan ajattelemmeko positiivisesti vai negatiivisesti. Positiivinen ajattelu on taitolaji. Sitä voi harjoitella. Myös negatiivinen ajattelu on taitolaji. Siihen taitoon meitä opetetaan jo pienestä pitäen. Meitä opetetaan varomaan, valittamaan, pelkäämään, suremaan jo etukäten asioita joita ei ole edes vielä tapahtunut, varautumaan pettymyksiin jne. Ehkä se on peruja jostain aikojen alusta, jolloin tämä taito on ollut tarpeellinen ihmisen selviytymisen ja kehityksen kannalta. Mutta onko se sitä enää, ainakaan täällä meillä Suomessa, juuri nyt?

Minä olen tallannut pitkän tien siihen, että näen nykyään asioissa enemmän positiivista kuin negatiivista. Se on vaatinut paljon tietoista harjoittelua. Siitä taitaa olla jo yli 10 vuotta kun luin ensimmäisen positiiviseen ajatteluun liittyvän kirjan Elämänilo, joka käynnisti oman muutosprosessini kohti positiivista ajattelua, asennetta ja elämää. Sillä matkalla edelleen ollaan, koska positiiviset ajatukset eivät edelleenkään tule automaattisesti vaan joka hetki teen valinnan millä laseilla elämää katson. Ja minä olen päättänyt katsoa niitä positiivisten, elämäniloisten ja avoimien lasien läpi. Se on minun valintani.

Sinulla itselläsi, niinkuin minullakin, on vapaus ja vastuu valita omat ajatuksemme. Se saattaa ehkä tuntua pelottavaltakin kun ei voikaan syyttää ketään muuta omista ajatuksistaan kuin itseään – niin hyvässä kuin pahassa. Toiselta kantilta katsottuna vapaus omista ajatuksista voi tuoda mukanaan helpotuksen. Ratkaisu omaan onneen löytyykin aivan läheltä, omista valinnoista, vapaudesta valita omat ajatukset.

Nimetön suunn.malli-7.png

HARJOITUS – Kiitollisuuslista

Kiitollisuuslistan kirjoittaminen on yksi tietoinen askel, harjoitus, joka kehittää positiivista ajatteluasi. Kirjoita lista asioista, joista olet tällä hetkellä kiitollinen. Voit aloittaa niin sanotuista itsestään selvyyksistä kuten perhe, ystävät, koti, ruokaa, juomavettä jne. Pyri viemään listan asioita kuitenkin syvemmälle. Mitä syvemmälle eli pienempiin asioihin kiinnität huomiosi sen parempi. Kokeile vaikka! Huomaatko mitä syvemmälle menet, sitä vaikeampi sieltä on enää palata negatiivisiin ajatuksiin?

Tiedän, että joskus tekee oikein mieli rypeä siellä negatiivisten ajatusten ja tunteiden seassa. Minä yritin sitä eilen. Nimenomaan yritin, mutta epäonnistuin. Ystäväni hymy jota ei vain voi vastustaa, sai omatkin suupieleni väkisin hymyyn. Eikö olekin ärsyttävää? Samalla opin kehonhuoltotunnilla uuden liikkeen ja siitä syntyvä hyvänolon tunne vei loputkin ärsytyksen jäänteet mennessään. Todella rasittavaa. Hih.

Yhteenveto

Sinä valitset itse omat ajatuksesi. On sinun oma valintasi ajatteletko enemmän positiivisia vai negatiivisia asioita. Yksi hyvä keino muuttaa omia ajatuksiaan positiivisempaan suuntaan on kirjoittaa kiitollisuuslista. Kirjoita lista niistä asioista, joista olet tällä hetkellä kiitollinen. Aloita laajoista asioista ja syvennä niitä kysymällä itseltäsi, mikä siitä tekee niin hyvän asian juuri sinulle että olet siitä kiitollinen.

Tällä hetkellä minä olen kiitollinen:

  • aurinkoisista aamuista
  • ihmisistä ympärilläni, äidin halauksesta
  • päiväkahvista
  • hymyilevistä ja nauravaisista ihmisistä
  • fitskuista
  • siitä, että kohta pääsen espanjan auringon alle
  • ruusuista
  • tulevista syksyn koulutuksista
  • siitä, että olen tänään kirjoittanut
  • unelmistani joita kohti matkaan ja jotka tiedän vielä jonain päivänä saavuttavani
  • uudesta tavoitteesta
  • siitä, että uudet nettisivuni kohta julkaistaan
  • puhtaista vaatteista

Ja erityisen kiitollinen olen sinusta!

<3: Heidi